Zorg voor u voeten

Voeten hebben veel te verduren. Uw hele lichaamsgewicht wordt gedragen door u voeten. Een goede verzorging van de voeten in het bijzonder de teennagel is daarom belangrijk. Zeker als u een beroep hebt, waarbij u veel moet staan werkschoenen draagt of als u last hebt van eeltknobbels of likdoorns. Een regelmatig bezoek aan de pedicure is geen slecht idee.

Luister naar uw voeten

Pijnlijke voeten zijn niet normaal. Verdring pijn aan uw voeten dus niet, maar doe er wat aan. De meeste problemen zijn op te lossen, en uw pedicure kan er vaak een bijdrage aan leveren.

Voorkom problemen bij het nagels knippen
Het goed knippen van uw teennagels is erg belangrijk en kan problemen voorkomen. Gebruik bij voorkeur een goede nagelknipper of nageltang.     Knip de nagels recht af en vooral niet te kort. De hoeken mag u zo nodig iets afronden met een vijl. Knip uw nagels niet rond om ingroei van teennagels te voorkomen.

Voorkom ingroeiende nagels
Ingroeiende nagels is een pijnlijke aandoening, die zo snel mogelijk verholpen moet worden. De grootste risicofactoren zijn:
Druk door slechtpassende schoenen (smalle neus)
Het verkeerd (te kort) knippen van de nagels
Een weke nagelomgeving door veel baden of transpireren

Kloven behandelen
Kloven zijn plekken waar de huid gespleten is doordat deze  minder elastisch was geworden. De kloven komen meestal aan de hiel voor, maar dan juist als de huid extra droog is. Deze kloven worden vaak veroorzaakt door het dragen van te kleine slipper of sandalen, maar ook  stand afwijking van de voeten kan kloven veroorzaken een steunzool kan dan een oplossing zijn.
U kunt zelf veel doen om kloven te voorkomen:
1 keer per week vijlen met een puimsteen of eeltvijl
Iedere avond uw voeten insmeren met een voetcréme
Als er echt een kloof dreigt laat u dan direct behandelen. Dit voorkomt veel pijn.

Zweetvoeten
Zweet voeten  kunnen verschillende oorzaken hebben:
Was dagelijks u voeten met lauw water zonder zeep.
Trek dagelijks schone sokken aan. Of meerder keren per dag. Katoenen of wollen sokken voorkomt transpireren.
Draag schoenen van een ventilerend materiaal ( leer,  linnen of open schoenen)
Als u werkschoenen draagt kan u hierin boorzuurschilfers  doen dit neemt de vocht op.
Schimmelinfectie aan de voethuid of nagels

 

 

Zwangerschap en voetverzorging
Zwanger zijn is een mooie maar ook een roerige periode. Aan de ene kant bent u dol gelukkig met het levende wezentje in uw buik en aan de andere kant kijkt u met een schuin oog naar wat het met uw lichaam doet en de klachten die u kan krijgen.
Vermoeidheid
Pijnlijke voeten, pijn in de benen, enkels heup en of rug
Gezwollen voeten en of enkels
Spataderen
Likdoorns
Ingroeiende nagels
Diabetes
Naarmate u verder in de zwangerschap zit wordt het verzorgen van uw voeten lastiger. Die mooie bolle buik zit steeds meer in de weg.

Voetschimmen of zwemmerseczeem
Voetschimmel worden bestreden met een anti- schimmel middel. Heeft u last van een schimmel infectie aan de voethuid of nagels:
Gebruik dan een aparte schone handdoek voor het afdrogen. gebruik deze eenmalig en was deze op minimaal 60 graden
Droog uw voeten goed na het douchen
Loop zo min mogelijk op blote voeten
Draag katoenen of wollen sokken
Draag schoenen van een ventilerend materiaal
Behandel ook uw schoenen mee met een anti- schimmel poeder

Schoenen kopen
Goede en goed passende schoenen zijn een weldaad voor de voeten.
Koop schoenen ’s middags, voeten zetten namelijk in de loop van de dag iets op. Op die manier voorkomt u onnodige voetproblemen.
Schoenen moeten altijd een halve cm tot 1 cm groter zijn dan de belaste voetlengte.
De schoenen moeten de juiste breedte maat hebben ( en dat is wat anders dan een grotere maat nemen, omdat de schoen te smal is)
Schoenen mogen bij passen licht gevoeld worden. Pas op: Schoenen lopen niet uit.
Pas altijd beide schoenen. Bij twijfel koop de schoenen niet.

Veterstrik techniek.

Er zijn verschillende manieren om u veters te strikken hieronder vind u voorbeelden van hoe u kan strikken bij bepaalde voetklachten.

2016-09-30-20-34-55